This website uses cookies. Further use of this site will be considered consent. For more information about cookies view the Cookie Policy .
Close

This website is intended to provide health related educational information to an international audience, at the exclusion of United States residents.

Accept

IronDeficiencyDay.com is also available in the following countries:

Zdroje, ktoré vám pomôžu

Zdroje, ktoré vám pomôžu

Rozpoznajte príznaky nedostatku železa a anémie

Rozpoznanie príznakov nedostatku železa a anémie z nedostatku železa je často problém, ktorý bráni stanoveniu správnej diagnózy 6 Príznaky sa môžu prejavovať rôznymi spôsobmi a môžu byť spojené s ďalšími zdravotnými problémami.6,7

Chceme, aby ľudia boli informovaní! Aby porozumeli tomu, prečo je železo tak dôležité pre naše telo a čo sa stane, pokiaľ ho máme nedostatok, porozumieť príznakom a aké opatrenia môžu urobiť.  Informovať ľudí o dôležitosti mať v poriadku hladinu železa. Chceme ľudí povzbudiť, aby o možnom nedostatku železa a anémii hovorili so svojimi ošetrujúcimi lekármi.

Náš Vyhľadávač príznakov zahrňuje hlavné príznaky spojené nedostatkom železa a s anémiou z nedostatku železa a zobrazuje ich pomocou animácii, aby ich lepšie vysvetlil. 

Rozpoznajte príznaky nedostatku železa pomocou nášho Vyhľadávača príznakov

Príznaky, ktoré vás spomalia
Mentálna únava
Extrémna únava môže postihovať nielen vaše telo – môžete tiež trpieť mentálnou únavou. Železo je nevyhnutný prvok pre fungovanie mozgu, takže pokiaľ sa nemôžete sústrediť alebo zvládať svoje nálady, môže to znamenať, že trpíte nedostatkom železa.10

Mentálna únava

Príznaky, ktoré vás spomalia
Cítite sa vyčerpaný
Pocit trvalého vyčerpania alebo extrémnej únavy je jeden z hlavných príznakov nedostatku železa. Pokiaľ sa cítite vyčerpaný alebo s malou energiou a bez nadšenia pre každodenné úlohy, ktoré máte urobiť, potom môžete mať nedostatok železa. Únava môže mať významný vplyv na psychologické a sociálne stránky vášho života, preto je nutné nechať železo vyšetriť.

Cítite sa vyčerpaný

Príznaky, ktoré vás spomalia
Strata sluchu
Existuje veľa príčin, pre ktoré môžete pociťovať náhlu stratu sluchu, a preto je dôležité nechať ho riadne vyšetriť. Jedna z príčin môže byť z dôvodu nedostatku železa.

Strata sluchu

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Strata vlasov
Mať zdravé vlasy na hlave vyžaduje mať dostatočnú hladinu železa. Pokiaľ strácate chumáče vlasov alebo vám vlasy vypadávajú viac než predtým, môže to znamenať diagnózu - nedostatok železa .

Strata vlasov

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Zvláštne tvarované nechty
Pokiaľ vaše nechty majú abnormality tvaru nebo farby, môže to byť z nedostatku železa. Zvlášť, keď nechty majú uprostred priehlbeň a zvýšené okraje, vypadajú ako lyžička. Toto je veľmi často spojené s anémiou z nedostatku železa.

Zvláštne tvarované nechty

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Bledosť
Pokiaľ máte ťažký nedostatok železa, tak máte aj menej hemoglobínu v krvi, takže môžete byť bledí. Najviac je to viditeľné na tvári, nechtoch, vnútri úst a spojivkách. Pokiaľ si ohrniete spodné viečko a spojivka je veľmi bledá až žltavá, môže to znamenať, že máte anémiu z nedostatku železa .

Bledosť

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Modriny
Ľahká tvorba modrín je už dávno spojovaná s nedostatkom železa. Modriny sa objavujú, keď sú poškodené žily pod kožou a dôjde k malému úniku krvi do podkožia. Pokiaľ vaše telo nemá dostatok železa, ste náchylnejší k tvorbe modrín.

Modriny

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Vriedky v ústach
Ľahká tvorba modrín je už dávno spojovaná s nedostatkom železa. Modriny sa objavujú, keď sú poškodené žily pod kožou a dôjde k malému úniku krvi do podkožia. Pokiaľ vaše telo nemá dostatok železa, ste náchylnejší k tvorbe modrín.

Vriedky v ústach

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Dráždivosť
Vyčerpanie, zmeny nálad a neschopnosť koncentrácie sú frustrujúce. Pokiaľ ste rýchlo podráždení, príčinou môže byť nedostatok železa.

Dráždivosť

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Vyčerpanie, zmeny nálad a neschopnosť koncentrácie sú frustrujúce. Pokiaľ ste rýchlo podráždení, príčinou môže byť nedostatok železa.
Zabúdate drobnosti oveľa častejšie? Pohovorte so svojím lekárom, čo môže byť príčinou straty krátkodobej pamäti, mohol by za tým byť i nedostatok železa.

Vyčerpanie, zmeny nálad a neschopnosť koncentrácie sú frustrujúce. Pokiaľ ste rýchlo podráždení, príčinou môže byť nedostatok železa.

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Chuť na neobvyklé
Neobvyklé chute a pojedanie vecí bez nutričnej hodnoty môžu byť známkou deficitu železa. Pokiaľ často jete veci ako omietka, popol, škrob môže to ukazovať na nedostatok železa. V tomto prípade by ste mali kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára.

Chuť na neobvyklé

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Hryzenie ľadu
Jeden z najbežnejších príznakov deficitu železa je jedenie alebo žuvanie ľadu. Pravidelné hryzenie ľadu poškodzuje zuby i ďasná, preto je dôležité poradiť sa s lekárom.

Hryzenie ľadu

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Pocit chladu
Pokiaľ máte ťažkosti sa zohriať nebo máte ruky a nohy stále studené, môžete mať deficit železa. Železo je dôležité pro celý rad funkcií v tele a mimo iné tiež pre udržovanie telesnej teploty. Pre telo je dôležité udržovať stálu teplotu a s nedostatkom železa sa to robí ťažko.

Pocit chladu

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Syndróm nepokojných nôh.
Pokiaľ máte potrebu pohybovať nohami, aby ste sa zbavili nepríjemných pocitov, keď ste v kľude, môžete mať syndróm nepokojných nôh. Niekedy sú tieto pocity popisované ako svrbenie, pálenie a často ovplyvňuj spánok. To môže byť príznak nedostatku železa.

Syndróm nepokojných nôh.

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Nedostatok dychu
Deficit železa môže znížiť vašu schopnosť fyzickej záťaže. Pokiaľ zistíte, že už znášate menšiu záťaž, alebo sa ľahko zadýchate napr. pri chôdzi do schodov, môžete mať nedostatok železa.

Nedostatok dychu

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Náchylnosť k infekciám
Imunitný systém vo vašom tele vás chráni pred infekciami, ale aby pracoval dobre, potrebuje ku svojej činnosti železo. Pokiaľ ho nemáte dostatok, môžete byť náchylní k častým opakovaným infekciám napr. nachladnutie.

Náchylnosť k infekciám

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Bolesti hlavy
Bolesti hlavy a migrény môžu byt vyvolané mnohými vecami ako je dehydratácia, nachladnutie, ale jednou z príčin môže byť i deficit železa. Pokiaľ vás hlava bolí častejšie, alebo sú bolesti hlavy silnejšie, mali by ste vyhľadať lekára.

Bolesti hlavy

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Sexuálne funkcie
Nedostatok železa môže viesť k nízkemu sexuálnemu libidu a erektilnej dysfunkcii. Pokiaľ sa niečo z toho u vás objavuje, mali by ste to konzultovať so svojím lekárom.

Sexuálne funkcie

Príznaky, ktoré vás spomalia
Mentálna únava
Extrémna únava môže postihovať nielen vaše telo – môžete tiež trpieť mentálnou únavou. Železo je nevyhnutný prvok pre fungovanie mozgu, takže pokiaľ sa nemôžete sústrediť alebo zvládať svoje nálady, môže to znamenať, že trpíte nedostatkom železa.10

Mentálna únava

Príznaky, ktoré vás spomalia
Cítite sa vyčerpaný
Pocit trvalého vyčerpania alebo extrémnej únavy je jeden z hlavných príznakov nedostatku železa. Pokiaľ sa cítite vyčerpaný alebo s malou energiou a bez nadšenia pre každodenné úlohy, ktoré máte urobiť, potom môžete mať nedostatok železa. Únava môže mať významný vplyv na psychologické a sociálne stránky vášho života, preto je nutné nechať železo vyšetriť.

Cítite sa vyčerpaný

Príznaky, ktoré vás spomalia
Strata sluchu
Existuje veľa príčin, pre ktoré môžete pociťovať náhlu stratu sluchu, a preto je dôležité nechať ho riadne vyšetriť. Jedna z príčin môže byť z dôvodu nedostatku železa.

Strata sluchu

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Strata vlasov
Mať zdravé vlasy na hlave vyžaduje mať dostatočnú hladinu železa. Pokiaľ strácate chumáče vlasov alebo vám vlasy vypadávajú viac než predtým, môže to znamenať diagnózu - nedostatok železa .

Strata vlasov

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Zvláštne tvarované nechty
Pokiaľ vaše nechty majú abnormality tvaru nebo farby, môže to byť z nedostatku železa. Zvlášť, keď nechty majú uprostred priehlbeň a zvýšené okraje, vypadajú ako lyžička. Toto je veľmi často spojené s anémiou z nedostatku železa.

Zvláštne tvarované nechty

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Bledosť
Pokiaľ máte ťažký nedostatok železa, tak máte aj menej hemoglobínu v krvi, takže môžete byť bledí. Najviac je to viditeľné na tvári, nechtoch, vnútri úst a spojivkách. Pokiaľ si ohrniete spodné viečko a spojivka je veľmi bledá až žltavá, môže to znamenať, že máte anémiu z nedostatku železa .

Bledosť

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Modriny
Ľahká tvorba modrín je už dávno spojovaná s nedostatkom železa. Modriny sa objavujú, keď sú poškodené žily pod kožou a dôjde k malému úniku krvi do podkožia. Pokiaľ vaše telo nemá dostatok železa, ste náchylnejší k tvorbe modrín.

Modriny

Príznaky, ktoré môžete vidieť
Vriedky v ústach
Ľahká tvorba modrín je už dávno spojovaná s nedostatkom železa. Modriny sa objavujú, keď sú poškodené žily pod kožou a dôjde k malému úniku krvi do podkožia. Pokiaľ vaše telo nemá dostatok železa, ste náchylnejší k tvorbe modrín.

Vriedky v ústach

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Dráždivosť
Vyčerpanie, zmeny nálad a neschopnosť koncentrácie sú frustrujúce. Pokiaľ ste rýchlo podráždení, príčinou môže byť nedostatok železa.

Dráždivosť

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Vyčerpanie, zmeny nálad a neschopnosť koncentrácie sú frustrujúce. Pokiaľ ste rýchlo podráždení, príčinou môže byť nedostatok železa.
Zabúdate drobnosti oveľa častejšie? Pohovorte so svojím lekárom, čo môže byť príčinou straty krátkodobej pamäti, mohol by za tým byť i nedostatok železa.

Vyčerpanie, zmeny nálad a neschopnosť koncentrácie sú frustrujúce. Pokiaľ ste rýchlo podráždení, príčinou môže byť nedostatok železa.

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Chuť na neobvyklé
Neobvyklé chute a pojedanie vecí bez nutričnej hodnoty môžu byť známkou deficitu železa. Pokiaľ často jete veci ako omietka, popol, škrob môže to ukazovať na nedostatok železa. V tomto prípade by ste mali kontaktovať svojho ošetrujúceho lekára.

Chuť na neobvyklé

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Hryzenie ľadu
Jeden z najbežnejších príznakov deficitu železa je jedenie alebo žuvanie ľadu. Pravidelné hryzenie ľadu poškodzuje zuby i ďasná, preto je dôležité poradiť sa s lekárom.

Hryzenie ľadu

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Pocit chladu
Pokiaľ máte ťažkosti sa zohriať nebo máte ruky a nohy stále studené, môžete mať deficit železa. Železo je dôležité pro celý rad funkcií v tele a mimo iné tiež pre udržovanie telesnej teploty. Pre telo je dôležité udržovať stálu teplotu a s nedostatkom železa sa to robí ťažko.

Pocit chladu

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Syndróm nepokojných nôh.
Pokiaľ máte potrebu pohybovať nohami, aby ste sa zbavili nepríjemných pocitov, keď ste v kľude, môžete mať syndróm nepokojných nôh. Niekedy sú tieto pocity popisované ako svrbenie, pálenie a často ovplyvňuj spánok. To môže byť príznak nedostatku železa.

Syndróm nepokojných nôh.

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Nedostatok dychu
Deficit železa môže znížiť vašu schopnosť fyzickej záťaže. Pokiaľ zistíte, že už znášate menšiu záťaž, alebo sa ľahko zadýchate napr. pri chôdzi do schodov, môžete mať nedostatok železa.

Nedostatok dychu

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Náchylnosť k infekciám
Imunitný systém vo vašom tele vás chráni pred infekciami, ale aby pracoval dobre, potrebuje ku svojej činnosti železo. Pokiaľ ho nemáte dostatok, môžete byť náchylní k častým opakovaným infekciám napr. nachladnutie.

Náchylnosť k infekciám

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Bolesti hlavy
Bolesti hlavy a migrény môžu byt vyvolané mnohými vecami ako je dehydratácia, nachladnutie, ale jednou z príčin môže byť i deficit železa. Pokiaľ vás hlava bolí častejšie, alebo sú bolesti hlavy silnejšie, mali by ste vyhľadať lekára.

Bolesti hlavy

Príznaky, ktoré môžete pociťovať
Sexuálne funkcie
Nedostatok železa môže viesť k nízkemu sexuálnemu libidu a erektilnej dysfunkcii. Pokiaľ sa niečo z toho u vás objavuje, mali by ste to konzultovať so svojím lekárom.

Sexuálne funkcie

Symptoms that slow you down

Feeling worn out

Feeling permanently exhausted or extremely tired is often referred to as fatigue-one of the most common symptoms of iron deficiency. If you feel drained or have little energy or enthusiasm to complete daily tasks you could be iron deficient. Fatigue can have a significant detrimental effect on the social and physiological elements of your life, so it is important to get it checked out.

V prípade, že na sebe pozorujete jeden nebo viacej z týchto príznakov, mali by ste navštíviť svojho lekára, aby vám nechal skontrolovať hladinu železa a ďalej vás vyšetril. Jednoduché vyšetrenie krvi môže ukázať, čo je v neporiadku a pomôže s liečbou vašej hladiny železa. Aby sme vám pomohli pri konzultácii s vašim lekárom, môžete použiť tohto pacientovho sprievodcu diskusiou .

Downloads

Symptom Browser (App)

Stiahnete si túto aplikáciu, aby ste mohli zistiť príznaky a čo znamenajú. Alebo sa jednoducho môžete dozvedieť viac, ako nedostatok železa ovplyvňuje ľudské telo  pomocou Symptom Browser.

Google Play Store

App Store

References

Hassan, Tamer Hasan et al. “Impact of Iron Deficiency Anemia on the Function of the Immune System in Children.” Medicine 95.47 (2016): e5395. PMC.

Peyrin-Biroulet L, et al. Guidelines on the diagnosis and treatment of iron deficiency across indications: a systematic review. Am J Clin Nutr.2015;102(6):1585-94.

3 Camaschella C. 2015. Iron‐deficiency anemia. N. Engl. J. Med. 372:1832–1843

4 Beard JL. Iron biology in immune function, muscle metabolism and neuronal functioning. J Nutr. 2001:568-580.

5 Pinero DJ, Connor JR. Iron in the Brain: An Important Contributor in Normal and Diseased States. Neurosci. 2000;6(6):435-453.

6 Cappellini MD et al. Iron deficiency across chronic inflammatory conditions: International expert opinion on definition, diagnosis, and management. Am J Hematol. 2017 Oct;92(10):1068-1078.

Auerbach M, Adamson JW. How we diagnose and treat iron deficiency anemia. Am J Hematol. 2016;91(1):31-38.

8 World Health Organisation. Iron deficiency anaemia. Assessment, prevention and control: A guide for programme managers. 2001. Available at URL: http://www.who.int/nutrition/publications/en/ida_assessment_prevention_control.pdf Last accessed: June 2018.

World Health Organisation. Nutritional anaemias: tools for effective prevention and control. 2017. Available at URL: http://www.who.int/nutrition/publications/micronutrients/anaemias-tools-prevention-control/en/. Last accessed: June 2018.

10 Fernando B, et al. A guide to diagnosis of iron deficiency and iron deficiency anemia in digestive diseases. World J Gastroenterol. 2009 Oct 7; 15(37): 4638-4643.

11 PubMed Health. Erythrocytes (red blood cells). Available at URL: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmedhealth/PMHT0022014/. Last accessed: June 2018.

12 World Health Organization. Haemoglobin concentrations for the diagnosis of anaemia and assessment of severity. Vitamin and Mineral Nutrition Information System. Available at URL: http://www.who.int/vmnis/indicators/haemoglobin.pdf. Last accessed: June 2018.

13 National Heart Lung and Blood Institute. How is Iron Deficiency Anemia Diagnosed. Available at URL: https://www.nhlbi.nih.gov/health/health-topics/topics/ida/diagnosis. Last accessed: June 2018.

14 Elsayed M, et al. Transferrin Saturation: A Body Iron Biomarker. Adv Clin Chem. 2016;75:71-97.

15 Hercberg S, et al. Iron deficiency in Europe. Public Health Nutr. 2007;4(2b).

16 World Health Organisation. Worldwide prevalence of anaemia 1993-2005. 2008. Available at URL: http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/43894/9789241596657_eng.pdf;jsessionid=9C613E2F4D481EDEB9DE07986AFCE0C7?sequence=1. Last accessed: June 2018.

17 Thachil J. Iron deficiency: still under-diagnosed? Br J Hosp Med. 2015;76(9):528-532.

18 Miller JL. Anemia: a common and curable disease. Cold Spring Harb Perspect Med. 2013 Jul; 3(7).

19 Caramelo L, Mezzacasa A and Kassebaum NJ. Iron Deficiency. Understanding perceptions of sufferers and the general public. EHA 21st Annual Congress, 9-12 June 2016, Copenhagen, Denmark

20 Patterson A, et al. Iron deficiency, general health and fatigue: Results from the Australian Longitudinal Study on Women’s Health. Qual Life Res.2000;9:491-497.

21 World Health Organisation. Nutritional anaemias: tools for effective prevention and control. 2017. Available at URL: http://www.who.int/nutrition/publications/micronutrients/anaemias-tools-prevention-control/en/. Last accessed: June 2018.

22 Zimmermann M, Hurrell R. Nutritional iron deficiency. Lancet. 2007;370:511-520.

23 Abbaspour N, et al. Review on iron and its importance for human health. J Res Med Sci. 2014;19(2):164-174.

24 Hurrell R, Egli I. Iron bioavailability and dietary reference values. Am J Clin Nutr. 2010;91:1461-1467.

25 Hunt JR. Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. Am J Clin Nutr. 2003;78(3).

26 Waldmann A, et al. Dietary iron intake and iron status of German female vegans: results of the German vegan study. Ann Nutr Metab. 2004;48(2):103-8.

27 McDonagh T, Macdougall IC. Iron therapy for the treatment of iron deficiency in chronic heart failure: intravenous or oral? Eur J Heart Fail. 2015;17(3):248-62.

28 Favrat, B, et al. (2014). Evaluation of a single dose of ferric carboxymaltose in fatigued, iron-deficient women--PREFER a randomized, placebo-controlled study. PLoS One 9(4): e94217. eCollection 2014.

29 Nijrolder I, et al. Diagnoses during follow-up of patients presenting with fatigue in primary care. CMAJ. 2009;181(10):683-7.

30 Schieffer KM, et al. Association of Iron Deficiency Anemia With Hearing Loss in US Adults. JAMA Otolaryngol Neck Surg. 2017;(800).

31 Trost LB, et al. The diagnosis and treatment of iron deficiency and its potential relationship to hair loss. J Am Acad Dermatol. 2006;54(5):824-44.

32 Cashman MW, Sloan SB. Nutrition and nail disease. Clin Dermatol. 2010;28(4):420-5.

33 Whitfield A, et al. Iron Deficiency Anemia Diagnosed in Female Teenagers. J Family Med Community Health. 2015. 2(7): 1058.

34 Scully C. ABC of oral health: Mouth ulcers and other causes of orofacial soreness and pain. Bmj. 2000;321(7254):162-165

35 Barton JC, et al. Pica associated with iron deficiency or depletion: clinical and laboratory correlates in 262 non-pregnant adult outpatients. BMC Blood Disord. 2010;10:9. doi:10.1186/1471-2326-10-9.

36 Silber MH, et al. Willis-Ekbom Disease Foundation Revised Consensus Statement on the Management of Restless Legs Syndrome. Mayo Clin Proc.2013;88(9):977-986.

37 Brigham D, Beard J. Iron and thermoregulation: a review. Crit RevFood Sci Nutr. 1996;36(1040-8398):747-763.

38 Jankowska E, et al. Iron deficiency: an ominous sign in patients with systolic chronic heart failure. Eur Heart J. 2010;31(15):1872-80.

39 Fallah R, et al. Evaluation Efficacy of Ferrous Sulfate Therapy on Headaches of 5-15 Years Old Iron Deficient Children with Migraine. Iran J Pediatr Hematol Oncol. 2016;6(1):32-7.